zaterdag 11 juni 2016

Heksontwikkeling!



Een vriendin stelde de vraag in de Ordinary Witches Facebookgroep, hoe wij doorontwikkeld zijn als heks of paganist. Zij zelf was steeds meer de boeddhistische kant opgegaan. Ik voelde meteen een blog opkomen....

.... voor ik wist van Wicca en moderne hekserij, noemde ik mezelf al een heks, ik had immers een kruidentuintje, mijn kinderen die toen nog klein waren speelde het dapper mee. We verzonnen 'heksennamen' terwijl we niet wisten dat dat gebruikelijk was. Ik pendelde en mediteerde, had belangstelling voor kristallen en etherische oliën. Noem dat maar mijn onbewuste periode. Af en toe stond er een klein berichtje in de krant "Heksen bestaan...... in Engeland!", meer dan vijf á zes regels was het meestal niet.

Wat een herkenning toen ik mijn eerste 'heksenboek' in handen kreeg en het tot mij doordrong dat ik echt een heks was. Internet was er nog niet, dus ik was heel eenzaam in mijn heks zijn, en ik hield het ook alleen voor mezelf. Zelfs met mijn toenmalige partner deelde ik het niet. Het was mijn schat, een kostbaar bezit en alleen voor mezelf was mijn redenatie. Toen de relatie uiteindelijk over was, kwam ik ermee naar buiten en kwam ik er achter dat mijn oudste dochter er inmiddels ook zelf mee aan de slag gegaan was. Zij had wel een groepje met vrienden gevonden om samen mee te werken. Inmiddels had internet zijn intreden gedaan en wat een heksen Walhalla was dat zeg! Al leek het soms ook wel op de christelijke hel als je zag hoe men elkaar met 'feiten' om de oren sloeg. De strijd om de 'juiste' kennis was groot. Het is iets waar ik me altijd buiten heb proberen te houden en dat is me ook redelijk goed gelukt. Men wilde elkaar de loef afsteken met wat ze allemaal wisten, discussie met het mes op tafel was wat de klok sloeg. Afschuwelijk vond ik dat. Maar ik hunkerde ook wel naar kennis en las alles wat los en vast zat, goede boeken, slechte boeken, alles wat ik in mijn handen kreeg. Ik ken nog aardig wat heksen uit die tijd. Zelf was ik meer gericht op ervaren, deed kleine ritueeltjes en ging helemaal los op de etherische oliën waar ik een aardige voorraad van verzamelt had. Ik moest weinig van godinnen hebben, hield voornamelijk van keukenhekserij, de lagere magie, en totaal niet van theatrale rituelen, ook wel hogere magie genoemd. Hoewel ik gek van toneelspelen was, ontbeerde ik elke vorm van dramatiek in mijn hekserij. Ik hield ook niet van verkleedpartijen al hield ik wel van vrouwelijke lange rokken en jurken, maar niet te gothic (al heb ik wel een gothic hart) en geen fantasie. Ik was gewoon een simpele heks. Ik werkte met tarot en met runen. Deed dagelijks kleine ritueeltjes om in het hier en nu te zijn en mijn dankbaarheid te tonen.

En dat ben ik nog steeds. Maar er is heel wat verandert. Ik leef met de seizoenen, accepteer het weer zoals het komt, ik ben degene die me aanpast zonder te klagen, blij met elke mooie dag, maar ook met een stevige regen of onweersbui, ik geniet van de wind en zelfs van de sneeuw. Ik hou van de wisseling van de seizoenen. Ik werk intuïtief, op gevoel met de spullen die voorhanden zijn. Ik heb veel meer behoefte aan buiten zijn, ik wordt sikkeneurig van binnen zitten. Ik wil alles zien wat er groeit en bloeit, ik geniet ervan en laat me ermee op. Ik ben een bomen knuffelaar geworden. Ik aanbid de zee en het strand de plek waar alle elementen samenkomen in optima fora, het is de perfecte plek om naar binnen te kijken en de emoties te laten stromen. Ik doe niet zoveel meer met etherische oliën als ik vroeger deed, al maak ik nog heerlijke massage-olie. In plaats van tarot en runen werk ik nu met orakels, spiegels, kristallenbollen en waterstaren en mijn pendel is er ook nog steeds. het is allemaal meer naar binnen gericht en het komt ook meer en meer uit mezelf. Het vrouwzijn, de maan, zelfreflectie en de godinnen zijn steeds belangrijker geworden. Ik heb steeds minder behoefte om mezelf te definiëren. Ik ben meer naar binnengericht, en zoek het in mezelf, want alles is in principe al aanwezig. Ik wil mensen samenbrengen om elkaar te stimuleren en om hen ook te laten ontdekken dat ze alles wat ze nodig hebben zelf al bezitten. Ik ben geen leraar, ik ga niemand zeggen wat ze moeten doen of moeten vinden, ik stimuleer ze om dat zelf te ontdekken en te ervaren. Hekserij is voor mij vooral ervaren, want alles is voor iedereen toegankelijk, je kan zelf contact maken met het hogere, het goddelijke. En in mijn devotie aan die goddelijke levensvonk die je werkelijk overal in terug kunt vinden en die ik voor het gemak dan de godin noem, voel ik mij meer een priesteres dan een heks. Maar ik vind dankbaarheid nog steeds een groot goed en sta nog steeds elke dag stil bij wie voor ons waren, wie met ons zijn en wie na ons komen. Een bewust leven. Ik ben een bewuste intuïtieve priesteres en ik aanbid de natuur, vooral de levenscheppende vrouwelijke kracht in de natuur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten