woensdag 28 oktober 2015

Walnoot


Ik ben gek op bomen. Helaas weet ik er minder van dan ik zou willen weten, maar dat staat mijn liefde voor bomen totaal niet in de weg. Vaak leg ik mijn hand even tegen de schors om de energie te voelen. Om de energie even samen te delen. Mooie momenten zijn dat. Ik heb wel wat lievelingsbomen, zoals de vlier, of de beuk waar ik weleens een tijdje lekker tegenaan ga zitten. Heerlijk even weg doezelen. Maar soms kom ik weleens een boom tegen met zo'n mooie energie dat ik hem wel moet omhelzen zoals deze walnotenboom. Een prachtige zachte energie heeft zij, ik zeg zij omdat het voelt als een vrouwelijke energie. Ik voelde mezelf ook helemaal zacht en vrouwelijk worden toen ik haar omhelsde en we elkaars energie deelde. Ik mocht de walnoten rapen die ze had laten vallen. Het was een mooie ontmoeting.

Een paar jaar terug had ik een ontmoeting met een andere walnotenboom, in Duitsland, in mijn favoriete wildpark in Sils. Heerlijk kun je daar wandelen en van de dieren genieten. De wolven kun je vanuit de uitkijktoren bekijken, dan langs de poolvosjes naar de dieren die bij ons in de kinderboerderij staan. De heuvel op, langs de uilen en de zwijnen. Daarna het hek door en dan loop je in het gebied van de reeën, damherten en soortgenoten. Het gebied is heel groot en we wandelen er dan ook meestal uren rond. De meeste soorten blijven op afstand, maar sommige komen dichterbij als gevolg van mensen die hen toch stiekem gevoerd hebben. Natuurlijk is dat leuk om mee te maken, maar natuurlijk doen wij daar niet aan mee.

Op het hoogste punt in het park boven aan de heuvel staat ook een wilgenboom, een boom waarvan ik twee takken mee mocht nemen. Van één takje maakte ik al een staf, maar de andere, waarin insecten onder de schors een mooie decoratie hebben uitgevreten wacht nog op het speciale moment dat ik ermee aan de slag ga. Het voelt een beetje als het bewaren van een schat het bezitten van die tak. En ik voel dat hij een speciale bestemming moet krijgen.

De walnoot ook wel okkernoot genoemd is al een heel erg oude boom. Die veel heeft meegemaakt en veel heeft opgeslagen in zijn geheugen. In de Noordse mythologie wordt de boom toegewijd aan de goden Frey en Thor. Het gebruik om met Sinterklaas noten te schenken schijnt een overblijfsel te zijn van een offerfeest ter ere van Thor. De Romeinen wijde de boom aan Jupiter en de Grieken aan Zeus. Maar ook aan Persephone (godin van de onderwereld) de dochter van Demeter (ook gezien als moeder aarde godin).

Volgens Petra Sonneberg in 'de spirituele kracht van bomen' staat de boom spiritueel gezien voor; naar de bekende weg vragen, vragen stellen waarvan het antwoord al vaak vast staat, vasthouden aan tradities, gewoonten niet in twijfel trekken, volharding en trouw.

Marjanne Huising zegt in 'de heilige buxusmoeder' het volgende; Durf iets nieuws te beginnen. Laat twijfel achter en spring naar een nieuwe dimensie. Jouw kracht is om anderen een duwtje  in de goede richting te geven.

Mijn eigen ervaring en beleving ligt op dit moment het meeste bij die van Marjanne omdat dat op dit moment het beste bij mijn leven past en ik dat duwtje in mijn rug het beste zelf gebruiken kan en de boom mij dat ook gegeven heeft. De tijd dat ik een ander een steuntje in de rug zal geven, zal best wel weer komen, maar nu draait het om mij, die boodschap heb ik ook ontvangen. Wat betreft het vasthouden aan traditie en gewoonte niet in twijfel trekken, ik trek momenteel alles in twijfel, maar wie weet misschien kom ik er wel achter dat het oude zo slecht nog niet is als ik er op een nieuwe manier naar kijk. Voorlopig ga ik op het gevoel af dat ik zelf kreeg bij de boom een zachte stimulerende kracht en acceptatie van wie en wat ik ben.

Deel gerust jou mening en ervaringen over je verbinden met bomen.



1 opmerking:

  1. Wat een mooi verhaal zeg en heel erg herkenbaar. Ik loop vanaf mijn huis zo het bos in en ben daar ook vaak te vinden. Ik maak ook contact door mijn handen op de boom te leggen. Ik krijg ook vaak terug dat niet alleen ikzelf geholpen word door me in te stellen op de boom maar de boom zelf ook. Ik weet niet precies waar ik in help. Ik heb veel intense ervaringen met de Den. Ook andere boomsoorten maar de Den springt er voor mij uit. Bedankt voor je mooie blog. Lieve groet Ilona

    BeantwoordenVerwijderen