maandag 5 oktober 2015

De naam van dit blog



Ik was verbaasd. De eerste poging om dit blog te registreren lukte meteen. Ik tikte deoudeheks.blogspot.nl in en wonder boven wonder had niemand deze naam geregistreerd.

Dat had ik niet verwacht, vaak zijn dit soort voor de hand liggende namen al in gebruik. Althans ik dacht dat het een voor de hand liggende naam was, maar blijkbaar had ik me vergist. Iedereen wil oud worden, maar niemand wil oud zijn. Heksen dus ook niet, dat blijkt dus maar weer.

Deze week had een zeer leuke jeugdige dame van 77 me nog toegefluisterd, dat ze liever niet had dat mensen wisten hoe oud ze was, want ze wilde zo graag nog met de jongeren optrekken. Zelf denk ik dat het de mensen waar ze mee optrekt het helemaal niet uitmaakt dat haar nummer al zo hoog is. Ze is gewoon authentiek en daar houden mensen van.

Zelf was ik het ook al een paar keer tegengekomen..... beoordeeld worden op je leeftijd. De aardige meneer bij Albert Heijn die me maar meteen afraden om de moeite te doen om een sollicitatieformulier in te vullen. Ik zag toch wel dat mijn leeftijd een stuk boven de leeftijd van de gemiddelde werknemer lag en dat zou vast problemen in de omgang geven. Natuurlijk zou ik als doorgewinterde jeugd en jongerenwerker niet met jongeren om kunnen gaan, omdat ik al van bepaalde leeftijd was. Dank u wel meneer, hoe aardig het ook bedoeld was, het was wel leeftijdsdiscriminatie.

Of die mevrouw die me toch alweer een flink aantal jaren geleden vertelde, dat het toch maar goed was dat ik mijn tot mijn middel reikende haardos in een korte bob had laten knippen. Want lang haar op mijn leeftijd dat kon echt niet meer. Gelukkig waren de jongeren in mijn omgeving nog meer verontwaardigd dan ik.

Mijn haar is inmiddels al weer vele jaren lang. En heb ik me erbij neer gelegd dat ik voor betaald 'leuk' werk blijkbaar te oud ben. En zijn we ook in de omstandigheden dat we ons dat kunnen permitteren. 

Als OUD een TABOE is, laten we het dan doorbreken. 

Ik ben dus oud! Ik voel me niet oud, ik weet niet eens hoe dat voelt. Ik ben gewoon een oud meisje. Ik ben altijd een meisje geweest, ik zal altijd een meisje blijven. Leeftijd is een nummer. Geen waarde oordeel over wat kan en niet meer kan. Ik besef meer dan ooit dat ik zijn kan wie ik ben en doen kan wat ik wil, niets en niemand houd me tegen en leeftijd al helemaal niet.

Ik mag alles wat ik wil! En ik heb er de tijd voor!



Naschrift; Ik heb het blogadres moeten veranderen, omdat ik anders de diverse blogs niet samen had kunnen voegen. Het adres is; webhekserij.blogspot.nl






5 opmerkingen:

  1. Leuk geschreven Mieke en herkenbaar :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eerst en vooral, gefeliciteerd met je nieuwe blog!
    Ik kijk er alvast naar uit mee te lezen, te genieten, te leren van jou, ...

    "Iedereen wil oud worden, maar niemand wil oud zijn."
    Om die zin wil ik je ook even complimenteren omdat hij sterk is.

    Leeftijdsdiscriminatie, het is een veelvoorkomend probleem binnen de huidige maatschappij. In de werkwereld maar zeker ook daarnaast. Hoewel ik dit niet kan goedkeuren kan ik wel begrijpen waarom men voor een betere samenhang in een team voor een bepaalde leeftijdsgroep kiest. Anderzijds ben ik van mening dat men veel kan leren van verschillende leeftijdscategorieën. Kijk maar eens naar een kind, hoeveel kunnen we niet van hun open, haast filosofische, geestjes leren? Van de ervaring van personen die al 30 jaar ervaring hebben?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat een goede samenhang meer afhangt van karakters en het open staan voor elkaar, dan van leeftijd. Mijn meest leuke en productiefste ervaringen met werk waren in gemengde groepen, qua leeftijd, sekse en afkomst. Maar ik onderschrijf je mening dat we heel wat van een onbevangen kind kunnen leren.

      Verwijderen
    2. Dank je wel nog voor de felicitaties lieve Cailin. Ik hoop dat ik nog lang mag schrijven en jij nog veel mag lezen.

      Verwijderen